Історія України (35
години)
7 клас
Згідно оновленої
програми для учнів 5 – 9 класів:
«Історія України. Всесвітня історія. 5–9 класи», затверджені Наказом
Міністерства освіти і науки України від 21.02. 2019 № 236
№ |
Дата |
Теми уроків |
Д/З |
РОЗДІЛ 1. Виникнення та становлення Русі-України |
|||
1 |
|
Розселення слов’янських племен на території України. Сусіди східних
слов’ян |
|
2 |
|
Господарство, суспільний устрій та вірування слов’ян. |
|
3 |
|
Утворення Русі-України |
|
4 |
|
Правління князя Ігоря та княгині Ольги. Князь Святослав Хоробрий |
|
5 |
|
Практичне заняття. Історичний портрет князя Святослава |
|
6 |
|
Повторення та узагальнення з теми |
|
7 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень
учнів за розділом 1. |
|
РОЗДІЛ 2. Русь-Україна наприкінці Х - у І
половині ХІ століття |
|||
8 |
|
Київська держава за Володимира Великого |
|
9 |
|
Русь-Україна за Ярослава Мудрого |
|
10 |
|
Суспільне та господарське життя за доби розквіту Русі-України |
|
11 |
|
Практичне заняття. Правове становище різних верств суспільства за «Руською правдою» |
|
12 |
|
Культура Київської держави доби розквіту |
|
13 |
|
Повторення та узагальнення з теми |
|
14 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень
учнів за розділом 2. |
|
РОЗДІЛ 3. Русь-Україна у другій половині ХІ – першій половині
ХІІІ століття |
|||
15 |
|
Київська держава за наступників Ярослава
Мудрого |
|
16 |
|
Русь-Україна за Володимира Мономаха і Мстислава
Володимировича |
|
17 |
|
Політичне і культурне життя Київського, Чернігівського й Переяславського
князівств у другій половині ХІ - на початку ХІІІ ст. |
|
18 |
|
Галицьке та Волинське князівства у ХІІ столітті |
|
19 |
|
Практичне заняття. Твори літератури Русі-України як історичні джерела. |
|
20 |
|
Кочові народи степів України Х-ХІІІ ст. Крим у
складі Візантії. |
|
21 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень
учнів за розділом 3. |
|
РОЗДІЛ 4. Королівство Руське (Галицько–Волинська держава) |
|||
22 |
|
Галицько-Волинська держава від створення до
монгольської навали |
|
23 |
|
Монгольська навала на Русь-Україну |
|
24 |
|
Галицько-Волинська держава за Данила Романовича
та його нащадків |
|
25 |
|
Практичне заняття. Літописи про зовнішню
політику князя Данила Романовича |
|
26 |
|
Культура Галицько-Волинської держави. |
|
27 |
|
Повторення і узагальнення за
темою |
|
28 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень
учнів за розділом 4. |
|
РОЗДІЛ 5. Руські удільні князівства у складі сусідніх держав.
Кримське ханство |
|||
29 |
|
Українські землі у складі Великого князівства
Литовського та Королівства Польського |
|
30 |
|
Крим та українське Причорномор’я. Українські
землі у складі Угорщини, Молдови та Московії. |
|
31 |
|
Суспільне та господарське життя на українських землях у ХІV-ХV ст. |
|
32 |
|
Розвиток культури на українських землях у ХІV-ХVІ ст. |
|
33 |
|
Практичне заняття. Представники різних станів, верств і етносів України в документах ХІV- початку ХVІ ст. |
|
34 |
|
Урок контролю і корекції навчальних досягнень
учнів за розділом 5. |
|
35 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ: Історія Русі-України в контексті епохи Середніх Віків. |
|
Розділ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
час утворення Русі-України, дати
перших русько-візантійських договорів, повстання древлян проти князя Ігоря; –
території розселення слов’янських
племен на теренах України, напрямки походів перших руських князів. Розумію: –
основні версії походження назви «Русь»
(«Русь-Україна»); –
передумови утворення держави у
слов’ян, які жили на теренах України; –
роль міста Києва в утворенні
Русі-України; –
поняття «Русь» («Русь-Україна»),
«князь», «дружина», «полюддя», «данина», «печеніги», «язичництво»; –
історичний портрет особистості як
опис, що включає перелік ключових рис зовнішності й характеру, особисту
оцінку вдачі особи та думку про неї сучасників, характеристику публічної
(політичної, наукової, громадської та ін.) діяльності особи,
ставлення сучасників і власне ставлення до цієї діяльності та її результатів. Умію: –
розмістити в хронологічній
послідовності відомості про утворення Русі-України, правління князів
Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава, їхні походи/реформи; –
показати на карті території розселення
слов’янських племен на теренах України, напрямки походів руських князів
середини ІХ – Х ст.; –
охарактеризувати спосіб життя
(господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття)
слов’ян, які жили на теренах України; –
визначити напрямки внутрішньої й
зовнішньої політики перших руських князів; –
визначити внесок у розбудову
Русі-України її правителів Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги і Святослава; –
укласти історичний портрет руського
князя. |
Розселення
слов’янських племен на території України. Господарство та суспільство
слов’ян. Сусіди східних слов’ян. Утворення Русі-України. Руські князі
середини ІХ – Х ст. |
Розділ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст.
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
роки правління князів Володимира
Великого та Ярослава Мудрого, дати впровадження християнства як державної
релігії, розгрому печенігів під Києвом, час зведення Софійського собору,
укладення «Руської правди»; –
територію Русі-України за часів
правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого. Розумію: –
суспільну роль різних верств населення
Русі-України; –
Русь-Україну часів Володимира Великого
та Ярослава Мудрого як середньовічну централізовану монархію – імперію; –
історичне значення впровадження
християнства як державної релігії Русі-України, кодифікації звичаєвого права
(укладення «Руської правди»); –
місце Русі-України серед європейських
держав після прийняття християнства; –
поняття «вотчина», «бояри», «шлюбна
дипломатія», «собор», «ікона», «графіті», «мозаїка», «фреска», «митрополія»,
«книжкові мініатюри». Умію: –
розташувати в хронологічній
послідовності відомості про правління князів Володимира Великого та Ярослава
Мудрого, хрещення Русі-України та розбудову Київської митрополії, боротьбу
русичів з печенігами, кодифікацію руського звичаєвого права; –
показати на карті територію
Русі-України за правління Володимира Святославовича та Ярослава Мудрого; –
охарактеризувати господарське та
суспільне життя населення Русі-України в Х – ХІ ст., правове
становище різних верств, внутрішню та зовнішню політику Володимира Великого
та Ярослава Мудрого, порівняти її (за напрямами) з політикою перших руських
князів; –
визначити передумови та причини
впровадження християнства як державної релігії Русі-України; –
зіставити політичний устрій і
соціальний розвиток руського та західноєвропейських суспільств в ХІ ст.; –
розпізнавати пам’ятки архітектури з
часів Русі-України. |
Внутрішня і
зовнішня політика руських князів наприкінці X – у першій половині
XI ст. Впровадження християнства. «Руська правда». Суспільний устрій.
Влада князя. Повсякденне життя. Господарство. Міста. Ремесла. Торгівля.
Культура. |
Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Образотворче мистецтво.
Розділ: Мистецтво: діалог традицій і новаторства. Тема: Мистецтво в нашому
житті (Учень/учениця усвідомлює необхідність збереження пам’яток архітектури
як художнього надбання людства); 7 клас. Українська мова. Розділ:
Дієслово. Тема: Дієслово: значення, морфологічні ознаки,
синтаксична роль (Учень/учениця складає допис, есе про значення родинних
традицій у житті людини). |
Розділ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині XI – першій половині XIII ст.
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
дату Любецького з’їзду князів, період
правління Володимира Мономаха, дату першої писемної згадки назви «Україна»; –
території князівств у період
роздробленості Русі-України та половецьких земель. Розумію: –
передумови та причини політичної
децентралізації (дроблення) Русі-України; –
період правління наступників Ярослава
Мудрого (Мономаховичів, Ігоревичів, Ростиславовичів та ін.) як час
політичної децентралізації (дроблення) Русі-України, перетворення її у
федеративну монархію; –
існування відмінностей між елітарною
(княжо-дружинною) культурою Русі-України, яка тяжіла до цілісності, та
народною культурою, яка була просякнута старими, племінними відмінностями. Умію: –
розташувати в хронологічній
послідовності відомості про політичне дроблення Русі-України; –
показати на карті території князівств
періоду роздробленості Русі-України, половецькі землі; –
визначити особливості політичного і
соціально-економічного життя Київського, Переяславського,
Чернігово-Сіверського, Волинського та Галицького князівств у ХІІ –
першій третині ХІІІ ст.; –
охарактеризувати господарську та
політичну культуру Русі-України в ХІІ – першій половині ХІІІ ст.,
розвиток церкви і мистецтв у цей період; –
встановити історичне значення
Любецького з’їзду князів; –
укласти історичний портрет руського
князя. |
Передумови та
причини політичного дроблення Русі-України. Любецький з’їзд князів. Русь-Україна
в другій половині ХІ – першій третині ХІІ ст. Київське, Переяславське
та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині
XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). Галицьке і
Волинське князівства в другій половині ХІІ ст. (оглядово).
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.
Кочові народи степів України Х – ХІІІ ст. Крим у складі
Візантійської імперії (оглядово). |
Міжпредметні зв’язки: 7 клас. Зарубіжна література.
Розділ: Билини і балади. Тема: Билина як жанр. Поетичне відображення історії
Київської Русі в билинах (Учень/учениця поважає загальнолюдські чесноти,
родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні). |
Розділ 4. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ (ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКА ДЕРЖАВА)
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
дати утворення Галицько-Волинської
держави, битви на річці Калці, час монгольської навали на Русь-Україну,
дату коронування Данила Романовича; –
території королівства Руського
(Галицько-Волинської держави) та сусідніх держав, напрямки походів монголів
на Русь-Україну. Розумію: –
особливості підпорядкування окремих
руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді); –
передумови посилення
західноєвропейських культурних впливів на теренах королівства Руського
(Галицько-Волинської держави); –
поняття «ярлик», «баскак», «берестяна
грамота»; –
особливості політичного устрою,
господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як
визначальні умови збереження його самобутності під час монгольського
завоювання. Умію: –
розташувати в хронологічній
послідовності відомості про об’єднання Волинського і Галицького князівства в
єдину державу; походи монголів на землі Русі-України, розбудову королівства
Руського (Галицько-Волинської держави); –
показати на карті територію
королівства Руського (Галицько-Волинської держави), території держав –
сусідів королівства Руського (Галицько-Волинської держави), напрямки
монгольських походів на Русь-Україну в 1239–1242 рр.; –
охарактеризувати внутрішню та зовнішню
політику короля Данила; –
встановити історичне значення
коронації Данила Романовича, причини розпаду королівства Руського
(Галицько-Волинської держави); –
укласти і представити історичний
портрет одного з правителів королівства Руського (Галицько-Волинської
держави). |
Утворення
Галицько-Волинської держави. Походи
монголів на Русь-Україну. Підпорядкування руських князівств Монгольській
імперії (Золотій Орді). Королівство Руське (Галицько-Волинська держава) в
період піднесення (друга третина – середина ХІІІ ст.). Королівство
Руське (Галицько-Волинська держава) в періоди стабільності та поступового
занепаду (середина ХІІІ – перша половина XІV ст.). Культура
королівства Руського (Галицько-Волинської держави) ХІІІ – першої
половини XІV ст. |
Розділ 5. РУСЬКІ УДІЛЬНІ КНЯЗІВСТВА У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ.
КРИМСЬКЕ
ХАНСТВО
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Знаю: –
час входження українських земель до
складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування
Османській імперії, дату Кревської унії; –
територію русько-українських земель у
складі різних держав. Розумію: –
інкорпорацію (включення) руських
князівств до складу сусідніх держав як обмеження владних повноважень місцевих
правителів; –
наслідки ліквідації удільних князівств
для українського суспільства; –
передумови та причини утворення
незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської
імперії; –
роль у житті давньоукраїнського
суспільства різних соціальних верств і етнічних груп; –
європейський характер культури
русько-українського суспільства післякняжої доби; –
поняття «унія», «шляхта», «магнат»,
«султан», «магдебурзьке право». Умію: –
розташувати в хронологічній
послідовності відомості про входження руських князівств до складу сусідніх
держав, опір руських князів політиці централізації, утворення Кримського
ханства і його підпорядкування Османській імперії; –
показати на карті територію
українських удільних князівств у складі сусідніх держав; територію Кримського
ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств
південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав; –
визначити особливості господарського і
культурного розвитку, зокрема розвитку міст на магдебурзькому праві; організації
суспільства та влади в українських князівствах, що входили до складу Великого
князівства Литовського,
Руського і Жемайтійського / королівства Польського; –
охарактеризувати господарство,
політичний устрій та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його
населення (знаті й простолюдинів / кочовиків і осілого люду); –
визначити причини та наслідки
Кревської унії для української спільноти; –
укласти історичний портрет
русько-українського діяча XIV – XV ст. (Костянтина Івановича
Острозького, Юрія Котермака-Дрогобича) |
Інкорпорація
руських удільних князівств до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, інших
держав. Кревська унія 1385 р. і українські території. Опір руських
князів політиці централізації та його наслідки. Держава Феодоро в Криму (оглядово).
Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура ханства.
Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV – XV ст.
Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право.
Пам’ятки середньовічної культури XІV – XV ст. |
Узагальнення до курсу. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ
СЕРЕДНІХ ВІКІВ
Результати навчально-пізнавальної
діяльності |
Зміст навчально-пізнавальної
діяльності |
Розумію: –
взаємопов’язаність і взаємозалежність
процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя
русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Умію: –
встановити цивілізаційні здобутки
русько-українського суспільства в період Середньовіччя; –
визначити внесок русько-українського
суспільства ІХ – ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; –
порівняти типові процеси і явища
європейської та української історії доби Середньовіччя; –
розкрити особливості українського
середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Здобутки середньовічного русько-українського
суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України
у формування європейської цивілізації. |
Немає коментарів:
Дописати коментар